Wednesday, October 29, 2008

moral of the story...pendapat korg...?




Mampukah Persahabatan tanpa Cinta?Mampukah Cinta tanpa Persahabatan?Sering kali ditemui banyak orang yang cuba memisahkan Persahabatan dan Cintakerana mereka berfikir, “Kalau Persahabatan sudah disulami denganCinta, pasti akan jadi sulit!” Terutama bagi mereka yang menjalin persahabatanantara lelaki dan wanita. Persahabatan merupakan bentuk hubungan yang indahantara manusia, dimana Cinta hadir untuk memberikan senyumnya dan mewarnaiPersahabatan. Tanpa Cinta, Persahabatan mungkin akan diisi dengan Kecewa, Benci,Marah dan berbagai hal yang membuat Persahabatan tidak lagi indah.
Berhentilah membuat batas antara Cinta dan Persahabatan, biarkan mereka tetapmenjadi Teman baik. Yang harus diluruskan adalah Cinta bukanlah perosakPersahabatan, Cinta memperindah persahabatan anda. Seringkali Cinta cumadijadikan kambing hitam sebagai perosak sebuah persahabatan. SALAH BESAR !!!Seharusnya dengan adanya Cinta, persahabatan akan semakin menyenangkan.
Teman-teman yang sedang menjalin Persahabatan…Penuhilah persahabatanmudengan Cinta, berikanlah Cinta yang terbaik untuk sahabatmu.
Teman-teman yang sedang mengalami goncangan dalam persahabatan, jangansalahkan Cinta! tetapi cubalah perbaiki persahabatanmu dengan cinta kerana cintaakan menutupi segala kesalahan, mengampuni dengan mudah dan membuatsegala sesuatu yang tidak mungkin menjadi mungkin.
Teman-teman yang belum mengerti erti Persahabatan …cubalah memulai sebuahpersahabatan, kerana dengan persahabatan kalian akan semakin dewasa, tidak egoisdan belajar untuk mengerti, bahwa segala sesuatu tidak selalu terjadi sesuai dengan keinginan kita.
Teman-teman yang sedang kecewa dengan Persahabatan … Renungkanlah, “Apakahsaya sudah menjalani Persahabatan dengan benar?” Dan cubalah memahami ertipersahabatan buat hidupmu.Keinginan, semangat, pengertian, kematangan,kelemahlembutan dan segala hal yang baik akan engkau temui dalam persahabatan…
Buat PEDOMAN BERSAMA..Marilah kite renungkan sesame kate2 kat bwh nie..
Jika kamu memancing ikan.... Setelah ikan itu terlekat di mata kail.. Hendaklah kamu mengambil ikan itu.... Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia... semula ke dalam air begitu saja.... Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya... Ketajaman mata kailmu & mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup... Begitulah juga ......... Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang... Setelah ia mulai MENYAYANGIMU... Hendaklah kamu MENJAGA hatinya.... Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja.... Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu... dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia mengingatmu.... Jika kamu menadah air biarlah berpada... jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia begitu teguh.... Cukuplah sekadar keperluanmu.... Apabila sekali ia retak.... tentu sukar untuk kamu menambalnya semula.... Akhirnya ia dibuang.... Sedangkan jika kamu cuba memperbaikinya mungkin ia masih dapat dipergunakan lagi.... Begitu juga jika kamu memiliki seseorang, TERIMALAH seadanya.... Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa.... Anggaplah dia manusia biasa...Apabila sekali dia melakukan KESILAPAN bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya.... Akhirnya kamu KECEWA dan meninggalkannya... Sedangkan jika kamu MEMAAFKANNYA boleh jadi hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhirnya.... Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi... Yang kamu pasti baik untuk dirimu... Mengenyangkan... Berkhasiat... Mengapa kamu berlengah, cuba mencari makanan yang lain.. Terlalu ingin mengejar kelazatan... Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya... Kamu akan menyesal... Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan..... yang pasti membawa KEBAIKAN kepada dirimu... MENYAYANGIMU... MENGASIHIMU... Mengapa kamu berlengah... cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain... Terlalu mengejar kesempurnaan.... Kelak, kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain... Kamu juga yang akan MENYESAL.... Harap info di atas dpt bg kite KEINSAFAN bhwa manusia nie bkn SEMPURNA...

5 comments:

Mr Romeo said...

cinta dan persahabatan mmg tak dpt dipisahkan..itu hakikat
cuma dlm kehidupan seharian kiter perlu berhati2 memilih cinta agar ia tak menggugat persahatan kiter..dan mcm tu jugak cinta..for me cinta dan persahatan adalh 2 benda yg mustahil untuk disatukan tetapi sekiranyer ia terjadi..trust me..ia adlh sst yg SGT INDAH~!!!

Agus Deniel Johns said...

not 4 me..
fren is fren..
no more no less
:)

celebi.net said...

aku x baca pon. panjang sgt la ;p

yanasuriana said...

cece ko nih bukak bloq aku wat per....ko mmg suka kena samak kan...hahahahahha....

hid said...

haah. aku sokong cece. panjang sgt. :P

haha.

tp konsep dia sekarang adalah.. kawan adalah kawan, cinta adalah cinta.

moral of the story... tolong elakkan diri bercinta dengan kawan sendiri.

*pengalaman mengajar aku untuk menjadi lebih dewasa* (cewah!)